Aranžmá vs Mix – co je důležitější?
Odpověď na tuto otázku je jednodušší než se zdá. Samozřejmě, že na hudební skladbě je nejdůležitější nápad a jeho zpracování, to jest aranžmá. Hudební mix už pracuje pouze s daným hudebním obsahem. Pokud bude hudba nezajímavá, špatně aranžovaná, pak mixem už toho moc nenapravíme, byť bude sebelepší. Zažili jste někdy situaci, že vám běžný posluchač řekne, ta hudba stojí za starou belu, ale ten mix je boží … Ne, lidem se líbí zpěvák nebo zpěvačka, zpívají si melodii apod. Že je tam nějaký mix dost často ani nevědí.
Proto ve škole Musartedo věnujeme v průběhů obou kurzů – pro začátečníky i pokročilé – aranžmá opravdu velkou pozornost. Pro úspěch hudebního projektu je totiž klíčové.
Je tedy nutné, aby hudební producent uměl mixovat?
Jednoznačně ano. Mix umocní dobré aranžmá, podpoří elementy, které by měli ve skladbě vyniknout a dá jí celkově profesionální zvuk. Ohledně mixu jsou však dnes kladeny větší nároky, než dříve. Hudební průmysl se v poslední době velmi změnil a labely nebo vydavatelské společnosti často vyžadují hudbu smíchanou podle standardů, které si stanovily, již od samotného producenta. Chtějí v podstatě hotový profesionálně provedený produkt, který rovnou umístí na své stránky a sledují, jak uspěje.
Ve škole Musartedo tento fakt neopomíjíme a společně se studenty pomocí hudební analýzy standardy jednotlivých labelů zkoumáme a studentům vysvětlujeme. Je to jedna z nejdůležitějších činností začínajícího producenta, poznat, co od něj label přesně požaduje.
Jaký je soudobý trend v mixu a v aranžmá
Poslední vývoj v hudebním průmyslu ukazuje, že role velkých studií v tomto ohledu klesá a producenti si míchají často hudbu sami. Proč? Jednoduše proto, že zařízení umožňující dobrý mix, jsou cenově dostupná a producent nemusí být závislý na drahém mixu externího studia. Navíc, externí studia nejsou leckdy schopná plnit žánrové požadavky labelů. Jsou víceméně univerzální a label univerzální zvuk nechce. Producent tak musí sám projít celý proces, kdy oslovuje label svými kompozicemi, label je odmítá a on zjišťuje proč a aranžuje a mixuje, dokud to není tak, jak to label chce.
V případě, že hudební producent umí mixovat, ušetří dost peněz. Label mu může odmítnout velkou část jeho tvorby a tracky, které jsou mixované v profesionálním studiu. se tak mohou stát ve výsledku značně prodělečné. Producent, který je v kontaktu s labelem, sám analyzuje standardy a sám mixuje, rychleji dosáhne požadovaného výsledku – to jest zastupování významným zahraničním labelem.
Dovednosti současného hudebního producenta
Současný hudební producent proto musí umět obojí. Aranžovat hudbu a mixovat. Jen tak bude schopný docílit toho, že jej velké labely budou zastupovat. Škola Musartedo společně s některými studenty zjišťovala, kde si jejich zahraniční kolegové, které label zastupuje, nechávají míchat hudbu. Většinou byla odpověď taková, že si mixy dělají všichni sami, a navíc na překvapivě levném zařízení (monitory Krky, Adamy T7V nebo A7X apod.)
Škola Musartedo nabízí po vzoru světového trendu výuku v obou těchto důležitých oblastech hudební produkce. Naše kurzy aranžmá a mixingu vám umožní skutečnou nezávislost na velkých studiích a možnost uplatnit svoji hudbu – děláte-li si k vlastnímu aranžmá i mix, lépe odhalíte své slabiny a efektivněji je budete odstraňovat.
Pokračujte na naše kurzy hudební produkce:
Hudební produkce v Abletonu Live, Logicu Pro X a kurz Mixingu a masteringu