Méně zkušení studiový inženýři a začínající hudební producenti často překomprimují stopu, která má větší nebo dokonce velký dynamický rozsah. Chtějí tak docílit toho, aby nahraný nástroj nebo vokál lépe zapadnul do jejich mixu. Někdy to pochopitelně může vyjít, může se však také stát, že překomprimovaný zvuk změní svůj charakter, není už tak hezký a může znít trochu přidušeně.
To platí zejména pro stopy, kde máme vokály, alektroakustický bas, akustické nástroje apod.
I když bas i vokály mohou znít dobře s větší kompresí, určitě by komprese neměla sloužit k opravě dynamického rozsahu stopy.
Snížit příliš velké dynamické výkyvy na stopě lze velmi dobře pomocí automatizace. Zkuste starou známou techniku “riding fader” a příliš slabý zdroj zesilte o 1 až 3 dB (podle potřeby samozřejmě), naopak příliš silný zdroj zeslabte o 1 až 3 dB. Výborným pomocníkem je Vocal Rider od Waves, který můžete uplatnit na vokální stopě, nebo Bass Rider, který poskytuje tu samou službu, ale na basové lince.
Teprve když snížíte dynamiku stopy pomocí automatizace (nebo Riderů), použijte kompresor. Výsledkem budete nadšeni.
TIP PRO NÁROČNÉ
Když programujeme basovou linku pomocí pluginu, hlasitost jednotlivých not je daná velikostí velocity (1 až 127). Jednou z možnstí je uplatnit na MIDI noty a jejich velocity MIDI efekt, který nám rozsah velocity sníží (v Logicu je to Velocity processor a v Abletonu plugin Velocity). Leckdy to stačí a zní to dobře.
Zkuste ale jiný postup. Použijte na basové MIDI stopě Bass Rider. Bude ovlivňovat jen hlasitost signálu, zanechá vám ale barvu zvuku, kterou jste docílili pomocí různě silné velocity. Velocity právě mnohdy ovlivňuje nejen hlasitost, ale i barvu zvuku, což zejména platí pro samplované knihovny.
Tímto postupem si změny v barvě zvuku zachováme, přesto ale pomocí Bass Rideru (nebo automatizace) a nasledně kompresoru vyrovnáme dynamické výkyvy na stopě tak, jak potřebujeme. Bas bude daleko přirozenější, živější a zajímavější.